دکتر باقر لاریجانی در همایش آموزش پاسخگو اظهار کرد: بحث پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی بسیار مهم بوده ودر کشور ما نیز سابقه وسیعی دارد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سهم قابل توجه تولیدات جامعه پزشکی، گفت: ۳۰ درصد تولید علم در حوزه پزشکی، توسط ۱۵ درصد از دانشجویان و ۱۲ درصد از اساتید جامعه پزشکی اتفاق میافتد.
دکتر باقر لاریجانی در همایش آموزش کشوری پاسخگو، اظهار کرد: بحث پاسخگویی اجتماعی در آموزش پزشکی بسیار مهم بوده و در کشور ما نیز سابقه وسیعی دارد؛ چرا که پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی از مهمترین مفاهیمی است که موجب تحولات شگرف درآموزش پزشکی شده و کشور ما نیز با ادغام نظام آموزش در نظام ارائه خدمات تجربه ارزندهای در ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی کسب کرده است. ضمنا با اشاره به تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی، تصریح کرد: لازم است دانشکده های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه یا منطقه هدایت کنند و با بیان اینکه اولویت سلامت باید توسط مشارکت دولت ها، سازمان های سلامت، متخصصان سلامت و مردم باشد، سیاست گذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره گیری از تازهترین دستاورد های علمی جهان با نیاز های جامعه نیز سازگار باشد.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پزشکی علیرغم تمامی مشکلات و چالش ها موفق عمل کردیم، گفت: حوزه علوم توانسته خود را با حوزه ارائهی خدمات تطبیق دهد و متناسب با آن آموزش های خود را اصلاح کند، که این امر در کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی گامی بسیار موثر است. فارغ التحصیلان برخی از دانشگاه ها هنگام یافتن شغل مناسب با مشکلاتی مواجه می شوند؛ در حالیکه ارائه آموزش های پزشکی به دانشجویان علوم پزشکی امری موثر در عرصه کار این افراد است.
وی درباره وضعیت آموزش پزشکی و حوزه سلامت گفت: ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در این دانشکده ها مشغول تحصیل بوده و در این دانشگاه ها نیز ۱۸ هزار هیئت علمی عضو هستند. و با اشاره به وجود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در کشور، متذکر شد: در صدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی هستیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تحول و نوآوری در دانشکدههای علوم پزشکی ارتقا یافته که می تواند در راستای پاسخگویی به نیاز ها و شرایط کشور موثر باشد. و با بیان این که در حوزه آموزش پزشکی استراتژیهای روشنی را دنبال می کنیم، اظهار کرد: امیدواریم این استراتژی های جدید، منشأ مثبتی در دانشگاههای علوم پزشکی باشد تا بتوانیم تحولات آموزش پزشکی را نیز در سال های آینده در کشور رقم بزنیم. از طرفی بازمهندسی نظام آموزش پزشکی، سیاست های آینده نگرانه و نهادینه کردن آموزشهای پزشکی پاسخگو، اصلی ترین اهداف تحولات نظام آموزشی بوده که در دانشکده های علوم پزشکی کشور دنبال می شوند. آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلای اخلاق حرفهای، حرکت به سمت دانشگاه های هزاره سوم و توسعه زیرساخت های آموزش پزشکی به عنوان مهمترین بسته های خروجی محور هستند که منجر به تحقیق کلیه بسته های تحول آموزشی می شود.
دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد، اعتبار بخشی بین المللی، گامی موثر در راستای کیفی سازی و جهانی سازی آموزش پزشکی بوده و از سوی دیگر نیز گنجاندن آموزش پزشکی طب سنتی در برنامه های پزشکی عمومی نیز در اولویت قرار دارد.
گفتنی است نخستین همایش آموزش پزشکی پاسخگو از 24 لغایت 26 مرداد ماه به همت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.